About

Mina verk tar inte så många omvägar, är ofta pang på rödbetan i all sin plumphet och ovärdighet. Det finns inga dolda betydelser. En sidensvans med ett n på näbben är bara en utspottad spasm från teckningen. Arbetet styrs ofta av vad slags teckningsmedier och papper som ligger närmast och skräpar i ateljén.

Min hand snubblar, lösryckta meningar ur mina (dikter), rader som inte vet vad de påstår, utrop som kastar sig över sin egen teckning och fäller krokben. De ihåliga formerna av papprets vita ligger oftast bokstavligen till grund för den framvävda bilden.

Jag använder ofta olika former av språk som          material i verk likaväl som akvarell, ljud eller film. Verk utan text ofta relaterade till text som inte finns (med i bilden).

My work is often highly unworthy and straight forward, has no real meaning except what is there. What is text and what is image, who wins the struggle to reach our consciousness?
I am interested in what is shown, said or performed, the conditions of the statement in relation to space. I use different forms of language, my poems, bits of text from news, letters or random slips of “key-running” by the computer as a material in my works, as well as watercolor, sound or film sometimes.
I work a lot with time and the kind of fragile things that happen during the drawing process that I’m not really aware of.

 

Bild: When ready I get to buy it, drawing media on paper, Åse Frid 2016